Hírek

Felvételi hírek - 2013. november 21, csütörtök

Alakul a Klinika – körbejártuk a 400 ágyas klinkai tömb fel- és átépítését, oda és vissza

Alakul a Klinika – körbejártuk a 400 ágyas klinkai tömb fel- és átépítését, oda és vissza.

Ma, a XXI. század kezdetén Magyarországnak komoly egészségügyi kihívásokkal kell szembenéznie. A modern, európai Magyarország megteremtésének aligha kétséges stratégiai kérdése - mind a népesség egészségi állapota, mind az egészségügyi ellátó rendszer mutatói tekintetében – az EU-tól való elmaradás fokozatos és tervszerű csökkentése, az egészségben eltöltött életévek számában az EU átlagnak megfelelő szint elérése, a költség-hatékony minőségi ellátás hosszú távú és kiszámítható biztosítása.

„A Dél-dunántúli régióban (Baranya, Somogy és Tolna megyékben) a fenti egészségpolitikai célok elérése érdekében feltétlenül szükség van egy, az optimális méretgazdaságosság és az erőforrás allokáció szempontjait is figyelembevevő egészségügyi stratégiai és együttműködési rendszer kialakítására, amely a Dél-dunántúli régió különböző egészségügyi szereplői között segít az új kapacitás-szabályozás és struktúraváltás megvalósításában; felhasználva a közös fejlesztésből és integrált működtetésből származó előnyöket és lehetőségeket. A fenti célok elérésében a régió szempontjából is kulcskérdés Pécs város, úgy is, mint egyetemi központ integrált egészségügyi rendszerének létrehozása.” – Írja dr. Tóth Kálmán Professzor Úr a Janus Pannonius Program – Korszerű egészségügy a történelmi régióban című projekt, mint egy bevezetőjeként.  A cél tehát világos és nagy volumenű volt, amikor jó 3 évvel ezelőtt hozzáláttak a 400 Ágyas Klinikai Tömb és környéke felújításának, bővítésének előkészületeibe. Nem kétséges, hogy mindezen változások nagy hatással lesznek az egész város egészségügyi ellátására és klinikai infrastruktúrájára. De ne szaladjunk ennyire előre! Minden bizonnyal az egyik leglátványosabb változást a 400-as körüli munkálatok jelentik, így érthető okokból igyekeztünk ott körülnézni és kideríteni, milyen változást hoz a jövő a klinika, a betegek és az ott dolgozók életében.

A 400-as mérnöki szemmel

A klinika jelenleg 3 fő szárnyból, a most is üzemelő keleti „B”, és a felújítás (bár talán találóbb átépítésnek nevezni) alatt álló nyugati „A” és északi „C” épületekből áll. Ezen kívül 2 új épületrész építése valósul meg összesen mintegy 3500 m2 alapterületen, ezek az új diagnosztikai centrum, a déli bővítmény (az ÁOK épületei felé) és az új, legmagasabb SO1 besorolású sürgősségi centrum, az Ifjúság útja felől. A körbejárás során világos volt, hogy a ma elérhető legmodernebb technológia kerül beépítésre, kezdve a gépészettől, folytatva az orvostechnikai eszközökkel és azok infrastruktúrájával, a kényelmi, magyar vonatkozásban talán „luxus” berendezésekkel és az azokat kiszolgáló háttérrel bezárólag.

Az új diagnosztikai részlegben a Nukleáris Medicina tanszék is helyet foglal majd, ezen kívül itt végzik majd a legkülönfélébb radiológiai vizsgálatokat. Külön kiemelném a vizsgálókba beszerelt színes hangulatvilágítást, ami a vizsgálatok alatt igyekszik majd minél nagyobb komfortot kialakítani, illetve a radiofarmakonokkal vizsgált betegek kényelmét szolgáló, elszeparált, 1 fős várakozó boxokat. Ezek inkább szemléletbeli plusz pontok, mintsem muszáj kategóriásak, de mindenképp előremutatóak. Hasonló megoldással egyébként találkozhatunk az Onkológiai Klinika egyik sugárterápiás „bunkerében” is. Ez a részleg természetesen teljes sugárvédelemmel van ellátva, illetve sokkal nagyobb és kényelmesebb helyiségekkel üzemel majd a kiszolgáló személyzet számára, mint a jelenlegi Térségi Szűrő és Diagnosztikai Központ, azaz TSzDK. A déli bővítmény tetején közlekedők, járdák és tetőkert kap majd helyet. A parkolás kérdése is megoldódik, de legalábbis konszolidálódik az új kb. 200 parkolóhely kialakításával, igaz, az még egyeztetés alatt áll, hogy a betegek, illetve hozzátartozóik számára is nyitott lesz-e.

Folytatva az izgalmasabb „régi” épülettel, a „C” és „A” szárnyakkal, elmondható, hogy teljes mértékben megváltoznak. Az átépítés során gyakorlatilag csak a falak maradtak meg, más nem. A kor igényeinek és elvárásainak megfelelően kerültek beépítésre a szellőző, légkondicionáló, orvosi gáz, vízvezeték, magas nyomású oltóberendezés gépészeti elemei és egy, idehaza még nem általános felszereltségként jelen lévő megoldás: a csőposta. Ez utóbbi nagyszerű és egyszerű, ami pedig még fontosabb, hogy gyors megoldás a minta anyagok (pl. vérvételi csövek), papírok, stb. szállítására épületen belül.

További fő újítás a klinikán belül, hogy megszűntek a nagy és kényelmetlen 4-6 ágyas kórtermek és szinte kivétel nélkül 2 ágyas kórtermeket alakítottak ki (lesznek 1 ágyasak is), külön mosdókkal. Mint megtudtuk ez részben azért valósulhatott meg, mert a 60-as évek elején tervezett épület annyira ideálisnak sikerült elrendezését tekintve, hogy nem kellett komoly beavatkozásokat eszközölni a belső tér átalakításán.  A régi, jól megszokott erkélyek is megmaradnak, természetesen alaposan felújítva.

Megmaradtak tehát a kórtermi szárnyak, a közlekedők, ami műtőblokk volt, ugyanúgy műtőblokk lesz. Az alapimpresszió nem változott. Azonban a mai kor igényeihez lett az egész igazítva. Technológiai szemléletben vannak azért változások. A „C” szárnyról azt kell tudni tömören, hogy technológiai szárnyként üzemel majd: intenzívblokk, három szinten műtőblokkokkal, a hetedik emeleten laborral, tehát ott nem lesznek oldalszárnyszerű fekvőbeteg osztályok. Az egész épület légkondicionált lesz a műtőktől a kórtermekig. A 3 szinten helyet foglaló műtőblokkok és azokat kiszolgáló eszközök és infrastrukturális háttér is a nyugat szellemét idézik.

A felújítások egy izgalmas pontja a helikopter leszálló kérdése volt. Aki ismeri a helyet, tudhatja, hogy ez eddig egy füves placc volt, megvilágítás és minden egyéb nélkül. Az óvodások biztosan örültek, hogy akár napi több alkalommal is nézhették, ahogy a nagy sárga mentőhelikopter füvet fog, de ezen kívül ennek ott senki sem örült. A kérdés megoldódott, hiszen ezentúl az épület tetején szállhatnak le a helikopterek. Felmerült a kérdés, hogy egy helipad a kórház tetején, pláne a diagnosztikai osztály plafonján mennyire fogja kikezdeni a finom és érzékeny műszereket. Azt kell tudni a leszállóról, hogy egy túlméretezett szerkezet, a háznak a pillérvázára ül föl, teljesen független az alatta lévő födémtől, nem fogja érinteni tehát az alatta lévő labor személyzetét, se felszerelését. A leszállónál nem lehet korlát, itt egy háló került fel a tető széle alá, de lesz egy rács, ami körbe fogja venni a leesés ellen. A leszállótól a Sürgősségi Osztály egy liftútnyira van, tehát gyorsan lehet majd mozogni épületen belül a kritikus állapotú betegekkel.

Az ambulancia, illetve a Sürgősségi Betegellátó Osztály (SBO) intenzívvel, hat vizsgálóval, sokktalanítóval, személyzeti helyiségekkel és nagy, világos betegvárókkal állja majd a sarat. A fő változás, ahogy az interjúban olvasható, az lesz, hogy, amint mindez elkészül, mentőautó csak ide érkezik a városban (kivételt képez ez alól természetesen a Gyermekklinika és a Nőgyógyászati Klinika), így ez egy igen pörgős és fontos része az épületnek és a betegellátásnak. A mentők egykapus rendszert használva tudják majd a betegeket átadni, majd az SBO épületét megkerülve, hátul távozni, így kvázi egy kört megtéve jönni-menni.

Érdekesség, hogy a bontás során több falfirkával is találkoztak az építésben résztvevők, többek között egy 1965-ös, vélhetően ipari tanulók által jegyzett „itt voltunk”-szerű felirattal. Egyébként ott jártunkkor nem egy mai, az építőipar munkásainak stílusjegyeivel ellátott falfirkával találkoztunk, így a következő felújításkor is lesz ott üzenet…

Végezetül pár infó a projekt indulásáról: A pályázat elején még nagyon sokféle koncepció volt, voltak nagyon nagy összegű tervek is. A Science Building helyén is lett volna egy tömb, erre épült volna még egy nagy szárny, tehát nagyszabású tervek voltak, aztán egyre kevesebb lett. Végül ez lett belőle, ami még mindig egy nagyszerű dolog, csak nem erről indult a project. Két évig tartott a közbeszerzés, így az is egy nagy procedúra volt. Mára viszont elindult, sőt bizonyos részek építése már a végéhez közeledik. A déli bővítmény, az SBO és az „A”, „C”-szárnyak átadása az optimista kilátások szerint januárra meg is történhet, de akad még munka bőven.

írta: Heinrich Károly, Confabula

Hírarchívum